- Forster, Y., Paradies, S. & Bee, N. (2015). The Third Dimension: Stereoscopic Displaying in a fully immersive Driving Simulator. Driving Simulation Conference 2015, Tübingen, 16.09. - 18.09.2015.
- Guth, S., Geiger, M., Will, S., Pleß, R., & Winner, H. (2015). Motion cueing algorithm to reproduce motorcycle specific lateral dynamics on riding simulators. Driving Simulator Conference 2015, Tübingen, 16.09. - 18.09.2015.
- Jagiellowicz-Kaufmann, M., Hammer, T., Hanig, M. & Schmitz, M. (2015). Evaluation of a multi-modal driver coaching function for electric vehicles. IET Intelligent Transport Systems, 9 (7), 727-733.
- Kaussner, Y., Kenntner-Mabiala, R., Hoffmann, S. & Volk, M. (2015). Entwicklung und Evaluation eines Fahrsimulator-Trainings zur Erhaltung der Fahrtauglichkeit von Senioren. Blutalkohol, 52: Sup I -32-33. Availabe here
- Kenntner-Mabiala, R., Kaussner, Y., Hoffmann, S. & Volk, M. (2015). Fahrleistung von Senioren im Vergleich zu einer jüngeren Vergleichsgruppe während einer repräsentativen Fahrprobe im Realverkehr. Blutalkohol, 52: Sup I -29-31. Availabe here
- Kenntner-Mabiala R., Kaussner Y., Jagiellowicz-Kaufmann M., Hoffmann S. & Krüger, H.-P. (2015). Driving performance under alcohol in simulated representative driving tasks: an alcohol calibration study for impairments related to medicinal drugs. Journal of Clinical Psychopharmacology, 35(2), 134-142. Availabe here
- Landau, A., Metz B., Hargutt, V., Neukum, A. (2015). Method for Generating Reliable Knowledge about Drivers' Behavior based on Naturalistic Driving Data. Paper at the 2015 Road Safety & Simulation Conference, Orlando, USA, 06.-08.10.15.
- Maag, C., Schneider, N., Lübbeke, T., Weisswange T. & Goerick, C. (2015). Car Gestures - Advisory warning using additional steering wheel angles. Accident Analysis and Prevention 83(2015), 143-153.
- Metz, B., & Landau, A. (2015). Ist der Fahrer aufmerksam? Vorstellung eines Modells zur Beschreibung und Bewertung des Blickverhaltens des Fahrers. Beitrag auf der 8. VDI Tagung "Der Fahrer im 21. Jahrhundert", VDI-Berichte 2264, S. 187-197. Availabe here
- Metz, B., Landau, A. & Hargutt, V. (2015). Frequency and impact of hands-free telephoning while driving – Results from naturalistic driving data. Transportation Research Part F, 29, 1-13. doi: 10.1016/j.trf.2014.12.002.
- Mühlbacher, D. (2015). Multi-Driver Simulation – the link between driving simulation and traffic simulation. Beitrag auf der mobil.TUM2015 International Scientific Conference on Mobility and Transport – Technologies, Solutions and Perspectives for Intelligent Transport Systems, München, Deutschland, 30.06.-01.07.2015.
- Mühlbacher, D. & Fischer, F. (2015). Ampelphasenassistenz und Ihre Auswirkungen auf andere Verkehrsteilnehmer. Beitrag auf der 8. VDI-Tagung "Fahrer im 21. Jahrhundert", Braunschweig, Deutschland, 10.11.-11.11.2015.
- Naujoks F., Grattenthaler, H., Neukum, A., Weidl, G. & Petrich, D. (2015). Effectiveness of advisory warnings based on cooperative perception. IET Intelligent Transport Systems. 9 (6), 606-617
-
Naujoks, F., Kiesel, A., & Neukum, A. (2015). 'Approaching hazard to your right!' - What happens if it really comes from left?
Beitrag auf dem Annual Meeting 2015 der Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter, Groningen, Niederlande, 14.10.-16.10.2015.
-
Naujoks, F., Purucker, C. ,& Neukum, A. (2015). Eine Feldstudie zur Häufigkeit von natürlichen Nebentätigkeiten bei verschiedenen Automatisierungsstufen. In 10. Workshop Fahrerassistenzsysteme - FAS2015 (S. 29-38). Darmstadt: Uni-DAS e.V.
- Naujoks, F., Purucker, C. & Neukum, A. (2015). Determining maximum velocity for automated driving functions. Beitrag auf der Tagung Mensch und Computer, Stuttgart, Deutschland, 06.09.-09.09.2015.
-
Naujoks, F., Purucker, C. , Neukum, A. , Wolter, S., & Steiger, R. (2015). Controllability of Partially Automated Driving functions – Does it matter whether drivers are allowed to take their hands off the steering wheel? Transportation Research Part F. Traffic Psychology and Behaviour, 35, 185-198.
- Naujoks F., Purucker, C., Neukum, A., Wolter, S. & Steiger, R. (2015). Schränkt die Möglichkeit zum freihändigen Fahren die Übernahmefähigkeit beim teilautomatisierten Fahren ein? Beitrag auf der 8. VDI-Tagung "Fahrer im 21. Jahrhundert", Braunschweig, Deutschland, 10.11.-11.11.2015.
- Neukum, A. (2015). Beherrschbarkeit fehlerhafter Eingriffe in die Fahrzeugquerdynamik. In K. Kompass (Hrsg.), Fahrerassistenz und Aktive Sicherheit: Wirksamkeit - Beherrschbarkeit - Absicherung. Haus der Technik Fachbuch (S. 122-138). Renningen: expert-verlag.
- Pleß, R., Guth, S., Will, S., & Winner, H. (2015). Determining the rider induced roll torque on a dynamic motorcycle riding simulator. Poster presentation at the Driving Simulator Conference 2015, Tübingen, 16.09. - 18.09.2015.
-
Purucker, C., Naujoks, F., Neukum, A., Wolter, S., & Steiger, R. (2015). Controllability of Partial Vehicle Automation at Lateral Guidance Boundaries.
Beitrag auf dem Annual Meeting 2015 der Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter, Groningen, Niederlande, 14.10.-16.10.2015.
- Rittger, L., Schmidt, G., Maag, C., & Kiesel, A. (2015). Driving behaviour at traffic light intersections. Cognition, Technology & Work 17(4).
- Schneider, N., Purucker, C. & Neukum, A. (2015). Comparison of steering interventions in time-critical scenarios. Paper presented at the 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Las Vegas, USA, 26.07.-30.07.2015.
- Schömig, N. (2015). Assessing distraction effects of smartphone usage while driving –methodological issues and integrated solutions. Presentation at the 11. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Berlin, 07.10.-09.10.2015.
- Schömig, N., Hargutt, V., Neukum, A., Petermann-Stock, I. & Othersen, I. (2015). The interaction between highly automated driving and the development of drowsiness. Procedia Manufacturing, 3, 6652-6659. Available here
- Schömig, N., Schoch, S., Neukum, A., Schumacher, M. & Wandtner, B. (2015). Simulatorstudien zur Ablenkungswirkung fahrfremder Tätigkeiten (Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Reihe Mensch und Sicherheit, Heft M253). Bremen: Carl Schünemann Verlag.
- Schömig, N., Schumacher, M., Wandtner, B., Schoch, S. & Neukum. A. (2015). Beurteilung der Ablenkungswirkung verschiedener Smartphone-Aktivitäten in einer Fahrsimulatorstudie. Beitrag auf dem 1. Kongress der Fachgruppe Verkehrspsychologie „Forschung und Anwendung der Verkehrspsychologie", Braunschweig, 25.-27.02.2015.
- Tscharn, R., Naujoks, F., & Neukum, A. (2015). Perceived criticality of different time headways: are they really independent of velocity? Beitrag auf dem Annual Meeting 2015 der Human Factors and Ergonomics Society (HFES) Europe Chapter, Groningen, Niederlande, 14.10.-16.10.2015.
- Wiedemann, K., Schömig, N., Mai, Ch. Naujoks, F. & Neukum, A. (2015). Drivers' monitoring behaviour and interaction with non-driving related tasks during driving with different automation levels. Paper presented at the 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE), Las Vegas, USA, 26.07.-30.07.2015.
- Will, S., Grein, M., Neukum, A. & Kaussner, A. (2015). Human Factors research at the Wuerzburg Institute for Traffic Sciences (WIVW) using SILAB scenario control. Paper presented at the VI-Grade Users Conference 2015, Triest, Italy, 15.04.-16.04.2015.
- Will, S., Schmidt, E. (2015). Powered Two Wheelers' workload assessment with various methods using a motorcycle simulator. IET Intelligent Transport Systems, 9 (7), 702-709.